Abstract | Pojavnost artikulacijskih i fonoloških poremećaja u stalnom je porastu, a dostupni podaci o njihovoj pojavnosti starijeg su datuma. Kako bi se provjerilo i osuvremenilo podatke te obogatilo spoznaje struke, provedeno je istraživanje na 125 djece srednje i starije predškolske dobi, s ciljem utvrđivanja trenutačne pojavnosti artikulacijskih i fonoloških poremećaja u predškolske djece, kao i međusobne usporedbe pojavnosti navedenih poremećaja. Pojavnost poremećaja ispitivala se na cijelom uzorku ispitanika, ali i s obzirom na dob i spol ispitanika. Za potrebe statističke analize korišteni su deskriptivna statistika i neparametrijski testovi, Wilcoxonov test rangova i hi-kvadrat test, budući da su obrađene varijable izražene u nominalnim ljestvicama. Rezultati istraživanja pokazali su kako pojavnost artikulacijskih i fonoloških poremećaja u djece srednje i starije predškolske dobi iznose 56,8% za artikulacijske, odnosno 52% za fonološke poremećaje, a omjer isključivo artikulacijskih u odnosu na pridružene artikulacijske i fonološke poremećaje iznosi 38,03%-61,97%. Nadalje, nije pronađena statistički značajna razlika u pojavnosti artikulacijskih poremećaja između djece srednje i starije predškolske dobi, kao ni razlika u pojavnosti fonoloških poremećaja između dviju dobnih skupina. Ipak, rezultati su pokazali kako je redoslijed najčešće narušenih glasova u dvije dobne skupine različit, a u mlađoj dobnoj skupini pronađena je statistički značajno češća pojavnost glasova S, C, Ž, Č i LJ. Konačno, između dječaka i djevojčica utvrđena je statistički značajna razlika u pojavnosti artikulacijskih poremećaja, koji su češći kod dječaka, kao i u pojavnosti fonoloških poremećaja, koji su češći kod djevojčica. Poremećaj izgovora glasova S, Z, C i R značajno je češće utvrđen kod dječaka. Podaci dobiveni ovim istraživanjem daju nove informacije povezane s pojavnosti istraženih poremećaja i kao takvi predstavljaju temelje za buduća istraživanja artikulacijskih i fonoloških poremećaja. |
Abstract (english) | Prevalence of articulation and phonological disorders is on a rise, but available data in Croatian literature is in majority out of date. In order to examine and modernize current information, as well as enhance profession's knowledge, a research on 125 preschool children was conducted. The aim of the research was to determine current prevalence of articulation and phonological disorders in preschool children, and also to compare the prevalence of mentioned disorders. The prevalence has been examined within the whole sample, but also depending of childrens' age and gender. For the purpose of the statistic analysis, descriptive statistics of analyzed variables and nonparametric Wilcoxon signed rank test and chi-square test were conducted, considering all of the analyzed variables were expressed in nominal scales. The results of the research have shown that the prevalence of articulation disorders in preschool children is 56,8%, and prevalence of phonological disorders is 52%. Also, the proportion of exclusively articulation disorders compared with associated articulation and phonological disorders equals 38,03%-61,97%. Statistically significant difference in prevalence of articulation and phonological disorders between two age groups was not found. However, different order in most commonly disordered phonemes in two age groups was found, and the prevalence of phonemes S, C, Ž, Č and LJ was significantly higher within the younger group of respondents. Finally, statistically significant difference was found between gender groups in the prevalence of articulation disorders, in favor of boys, and phonological disorders, in favor of girls. Furthermore, phonemes S, Z, C and R are found to be significantly more often disordered within the boys’ group than among the girls. The results derived from this research provide new and interesting information about the prevalence of articulation and phonological disorders, and therefore can be used as a foundation for future research within this area of interest. |