Title Međujezična usporedba ranog morfološkog razvoja
Title (english) Cross-linguistic comparison of early morphological development
Author Suzana Matić
Mentor Marijan Palmović (mentor)
Committee member Marijan Palmović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Melita Kovačević (član povjerenstva)
Committee member Ana Matić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Education and Rehabilitation Sciences Zagreb
Defense date and country 2020-09-21, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Speech Therapy
Abstract Djeca, u pravilu, proizvode prvu riječ između 12. i 20. mjeseca života. Kada krenu sa složenijim izražavanjem značenja, počet će dodavati gramatičke morfeme. Taj proces može trajati nekoliko godina, ovisno o individualnim razlikama među djecom, kao i razlikama s obzirom na narav jezika. Jezična tipologija jedan je od razloga koji može utjecati na proces morfološkog usvajanja (Clark, 2001). Što je jezik morfološki bogatiji, pojedine će se kategorije ranije usvajati. Proces ovladavanja morfologijom neće biti jednak u hrvatskom, engleskom ili mađarskom jeziku (Botica, 2016). Jezici se prema morfološkim tipovima mogu razvrstati u izolativne, aglutinativne te flektivne jezike. U ovom će se radu obuhvatiti četiri jezika, turski iz skupine aglutinativnih jezika, hrvatski i njemački iz skupine flektivnih jezika te engleski jezik, kao analitički jezik. Opisat će se pojedinosti morfološkog razvoja te usporediti rani morfološki razvoj u izabranim jezicima, u okvirima teorije prirodne morfologije (Dressler i Karpf, 1995). Izabrani su jezici iz tipološki različitih kategorija kako bi se dobio uvid u morfološki razvoj ovisno o značajnosti koju različiti morfološki oblici nose u pojedinom jeziku.
Cilj je ovog preglednog rada dati prikaz ranog morfološkog razvoja za hrvatski jezik i druge jezike, ovisno o informativnosti morfologije pojedinog jezika. Poznata je pretpostavka kako se u morfološki bogatijim jezicima pojedini oblici javljaju ranije u dječjem morfološkom razvoju, s obzirom da su značajniji. Postoje spoznaje kako je jezično usvajanje hrvatskog jezika različito od usvajanja engleskog jezika te da ono značenje koje morfologija nosi za hrvatski jezik, to sintaksa nosi u engleskom jeziku. Ovim preglednim radom prikazat će se objavljene spoznaje o morfološkom razvoju za različite jezike kod djece u ranoj dobi. U opisu će se obuhvatiti dječja dob od 18 mjeseci do 3. godine života. Na kraju, bit će izdvojeni okvirni miljokazi ranog morfološkog usvajanja za hrvatski jezik. Iako takvi miljokazi ne mogu biti generalizirani, mogu poslužiti logopedima i ostalim stručnjacima pružajući im uvid u okvirnu dob kada bi se pojedini morfološki oblik trebao javiti, uzimajući u obzir individualnost dječjeg razvoja.
Abstract (english) Children usually produce their first word between 12. and 20. month of age. When they start expressing more complex meaning, they will start adding grammatical morphemes. That process can last a few years, depending on the individual charasteristics among children, as well as the differences considering the nature of a specific language. Language typology is one of the reasons that can affect the morphological acquistion process (Clark, 2001). If a certain language possesses more morphological richness, certain categories will be acquired earlier.
Mastering the process of morphology acquistion will not be equal in Croatian, English or Hungarian (Botica, 2016). Typologically, languages can be sorted into isolative, agglutinative and flective languages. This paper will present four languages, Turkish as agglutinative language, Croatian and German as flective languages and English, as analytical language.
Characteristics of morphology acquisition and comparison of early morphology will be decribed for the four languages, in terms of Natural morphology (Dressler and Karpf, 1995).
Languages were chosen from typologically different group with the aim of gaining insight in early morphology, depending on the significance of different morphological forms for each language. The aim of this paper is to present early morphology acqusition in Croatian and other languages, considering morphological richness in specific language. There is a known presumption that in morphologically richer languages, certain forms emerge earlier during the child's development. Another presumption is that language acquisition in Croatian differs from English. The importance that morphology carries in Croatian equals the importance of syntax in English. This paper will present known facts about morphological development in different languages in terms of early child acquistion. Age that will be considered ranges from 18 months to 3 years. Finally, certain milestones in Croatian early morphological acquistion will be given.
Although those milestones can not be generalized, they can be a useful guide for speech-language pathologists and other experts, providing insight into approximate age when a certain morphological form emerges, bearing in mind individuality of each child.
Keywords
morfologija
rano usvajanje
prirodna morfologija
usporedba jezika
Keywords (english)
morphology
early acquisition
Natural morphology
language comparison
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:158:088067
Study programme Title: Graduate study of Speech and Language Pathology Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra logopedije (magistar/magistra logopedije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2020-10-21 11:58:09