Title Primjena kriterijskog testa u funkcionalnoj procjeni i praćenju napretka djece predškolske dobi
Title (english) Criterion-referenced test in the functional assessment and evaluation of preschool children's progress
Author Antonija Marić
Mentor Ljiljana Pintarić Mlinar (mentor)
Committee member Ljiljana Pintarić Mlinar (predsjednik povjerenstva)
Committee member Daniela Bratković (član povjerenstva)
Committee member Zrinjka Stančić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Education and Rehabilitation Sciences Zagreb
Defense date and country 2022-06-27, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Education/Rehabilitation Sciences
Abstract Predškolsko dijete kao biće u relativno predvidljivom razvojnom kontinuumu, ipak je izraziti „individualac“ baš kao i tempo njegova razvoja, njegovi interesi, talenti, navike. Uz dobro stvorene uvjete za učenje, dijete može otkrivati, učiti o sebi i svojim mogućnostima, ali i o drugima i o svijetu s kojim je u stalnoj interakciji. Procjena je postupak koji se koristi za određivanje stupnja do kojeg dijete postiže određene vještine. Procjena kao oblik kriterijskog mjernog pristupa temelji se na samoaktivnosti djece u dnevnim rutinama, a kurikularne aktivnosti služe kao kriteriji za oblikovanje ciljeva i praćenje napretka. Praćenje napretka podrazumijeva usporedbu ponašanja djeteta i njegovih usvojenih vještina u različitim vremenskim točkama. Sustav procjene, evaluacije i programiranja AEPS® (Bricker i sur., 2002) sveobuhvatan je sustav koji povezuje procjenu, razvoj ciljeva, intervenciju i evaluaciju djece od rođenja do šeste godine. Sastoji se od Testa i Kurikuluma. Dvije su verzije testa; jedna za procjenu djece u dobi od rođenja do treće godine i jedna za procjenu djece u dobi između 3 i 6 godina. Test obuhvaća specifične vještine podijeljene na šest glavnih područja: gruba i fina motorika, adaptivne vještine, kognitivno, socijalno i socijalno-komunikacijsko područje. AEPS® ne sadrži dobne norme, nego su umjesto toga razvijeni granični bodovi prema kojima je moguće provjeriti jesu li djetetovi rezultati na pojedinom području razvojno usklađeni ili su značajno ispod očekivanja za njegovu kronološku dob. Ovo istraživanje problematizira potrebu za uspostavljanjem kurikularnog sustava u Hrvatskoj radi unapređenja sustava brige za djecu. Glavni je cilj istraživanja primjenom AEPS Testa utvrditi usvojenost funkcionalnih vještina djece u redovnim vrtićkim skupinama iz nekoliko manjih, ruralnih mjesta istočne Slavonije. Kao pomoćni ciljevi navode se sljedeći: (1) utvrditi razliku u usvojenosti funkcionalnih vještina između dviju skupina djece različite kronološke dobi, s obzirom na šestomjesečne intervale u dobi navedene u originalnoj tablici graničnih bodova američkih autora, (2) ispitati razliku u usvojenosti funkcionalnih vještina unutar dvije vremenske točke. Sudionike istraživanja čini dvadesetero djece u dobi između 49 do 60 mjeseci. Dobiveni podaci većinom su prikupljeni informacijama od strane odgojiteljica i promatranjem djece tijekom aktivnosti u vrtićima, a djelomično i od roditelja. Kvantitativni podaci obrađeni su u sustavu SPSS (IBM SPSS Statistics 23) korištenjem neparametrijske statistike. Prikazani rezultati po svakoj domeni AEPS Testa ukazuju na to da sudionici na svim područjima postižu rezultate iznad graničnih bodova. Prema navedenim podacima zaključuje se da na svakoj razvojnoj domeni druga skupina (55-60) pokazuje bolje rezultate. Na većini domena postoji statistički značajna razlika u inicijalnoj i finalnoj točki mjerenja. Ovo istraživanje predstavlja tek smjernicu za daljnja istraživanja i primjenu kriterijskog testa u više dijelova Hrvatske kako bi se meta-analizom dobili rezultati koji bi pružili mogućnost stvaranja graničnih bodova za našu populaciju, što bi uvelike doprinijelo sustavu u Hrvatskoj.
Abstract (english) Preschool child's developmet occurs as a predictable continuum but individual, authentic in terms of the pace, interests, talents, habits. With well-created learning conditions, the child can discover, learn about himself and his abilities, but also about others and the world in constant interaction with him. Assessment is a procedure used to determine the degree to which a child achieves certain skills. Assessment as a form of criterion-based measurement approach is based on children's self-activity in daily routines, and curricular activities are used as criteria for setting goals and monitoring progress. Monitoring progress involves comparing a child’s behavior and his or her acquired skills at different time points. The AEPS® Assessment, Evaluation and Programming System (Bricker i sur., 2002) is a comprehensive system that integrates assessment, goal development, intervention and evaluation of children from birth to six years. It consists of two fundamental parts: Test and Curriculum. There are two versions of the test; one intended for assessment of children aged from birth to three years and the other one for the assessment of children between 3 and 6 years. The Test includes specific skills divided into six main areas: gross and fine motor skills, adaptive skills, cognitive, social and social-communication area. Instead of age norms, AEPS® use cutoff scores according to which it is possible to check whether the child's results are developmentally consistent or are significantly below expectations for his chronological age. This research problematizes the need to establish a curricular system in Croatia to improve the child care system. The main goal of the research is using the AEPS Test to determine functional skills of children in regular kindergarten groups from several smaller, rural places in Eastern Slavonia. Objectives are the following: (1) to determine the difference in functional skills between two groups of children of different chronological ages, considering the six-month age intervals listed in the original table of cutoff scores of American authors, (2) to examine the difference in functional skills between two time points. The study participants are twenty children aged between 49 and 60 months. The data obtained were mostly collected from educators and observing children during activities in kindergartens, and partly from parents. Quantitative data were processed in the SPSS system (IBM SPSS Statistics 23) using non-parametric statistics. The results presented for each domain of the AEPS Test indicate that participants in all areas achieve results above the cutoff scores. According to the obtained data, it is concluded that in each development domain the second group (55-60) shows better results. In most domains there is a statistically significant difference between the initial and final measurement point. This research is only a guideline for further research and application of the criterion test in several parts of Croatia to obtain results by meta-analysis that would provide the possibility of creating cutoff scores for our population, which would greatly contribute to the system in Croatia.
Keywords
razvoj predškolskog djeteta
procjena
praćenje napretka
kriterijski test
Keywords (english)
development of preschool child
assessment
evaluation
criterion test
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:158:776884
Study programme Title: Graduate study of Educational Rehabilitation Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (magistar/magistra edukacijske rehabilitacije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-09-01 07:50:49