Abstract | Hranjenje je vještina svakodnevnog života koja čovjeku omogućuje življenje. Ova vještina razvija se kroz razvojne faze još od intrauterinog razdoblja, a za uspješno usvajanje ove vještine osim anatomskih, fizioloških, okolinskih preduvjeta ključni su razvojni preduvjeti od kojih je jedan senzorna integracija. Senzorna integracija je neurološki proces primanja i obrade osjetilnih informacija iz vlastitog tijela i okoline za svrhovito funkcioniranje i ponašanje. Djelovanje i integracija osam osjetilnih sustava senzornu integraciju snažno povezuje sa aktivnošću hranjenja. Zbog spomenute povezanosti, disfunkcija senzorne integracije navodi se kao jedan od mogućih uzročnika pojave odstupanja u hranjenju. Odstupanja u hranjenju karakterizira odbijanje hrane, socijalno neprihvatljivo ponašanje tijekom hranjenja, uske preferencije namirnica, niža razina samostalnosti u hranjenju te ispodprosječan rast i dobivanje na težini. Među odstupanja u hranjenju ubrajaju se i tzv. senzorno uvjetovana odstupanja u hranjenju od kojih su najzastupljeniji senzorna averzija prema hrani, izbjegavajući/restriktivni poremećaj unosa hrane te pica poremećaj. No, osim senzorno uvjetovanih odstupanja u hranjenju, i druga odstupanja mogu biti povezana s disfunkcijom senzorne integracije, ali često ostaju neprepoznata. Budući da je senzorna integracija jedan od mogućih uzroka odstupanja u hranjenju smatra se opravdanim koristiti program senzorno-integrativnog poticanja za poticanje usvajanja i unaprjeđenja vještine hranjenja, iako znanstvena istraživanja do sada nisu jasno utvrdila učinkovitost primjene senzorne integracije u djece s odstupanjima u hranjenju. Jedan od mogućih razloga je činjenica da se učinci senzorne integracije teško kvantificiraju u istraživačkom kontekstu. |
Abstract (english) | Feeding is an everyday life skill that enables a person to live. This skill develops through developmental stages since the intrauterine period. For the successful acquisition of feeding skill, in addition to anatomical, physiological, and environmental prerequisites, developmental prerequisites, one of which is sensory integration are key. Sensory integration is a neurological process of processing, integration, and organization of sensory information from the body and the environment. It means how we experience, interpret and react to information coming through our senses and as such it is important in all activities we need to do on a daily basis, for purposeful nctioning and behavior. The functioning and integration of the eight sensory systems strongly links sensory integration with feeding activity. Due to the afore mentioned connection, dysfunction of sensory integration is cited as one of the possible causes of feeding problems. Feeding problems are characterized by refusal of food, socially unacceptable behavior during feeding, narrow food preferences, lower level of independence in feeding and below average growth and weight gain. Feeding problems include the so-called sensory-related deviations in feeding, the most common of which are sensory aversion to food, the avoidant/ restrictive food intake disorder and pica disorder. However, in addition to sensory-related deviations in feeding, other deviations can also be associated with dysfunction of sensory integration, but often remain unrecognized. Since sensory integration is one of the possible causes of deviations in feeding, it is considered justified to use a sensory-integrative program to encourage the adoption and improvement of feeding skills, although scientific research has not yet clearly established the effectiveness of the application of sensory integration in children with deviations in feeding. One possible reason is the fact that the effects of sensory integration are difficult to quantify in a research context. |