Abstract | Rana pismenost obuhvaća znanja, vještine i stavove koje prethode formalnom učenju čitanja i pisanja te ih dijete stječe u vrlo ranoj dobi. To razdoblje je od visokog značaja za akademski uspjeh pojedinca, a utječe i na druge životne aspekte. Sastavnice rane pismenosti su fonološka svjesnost, poznavanje slova, rječnik, pripovijedanje, interes za tisak i koncept o tisku. Razvojno jedna od prvih vještina koja se usvaja je koncept o tisku. Koncept o tisku odnosi se na upoznavanje oblika i funkcije tiska te djetetovo razumijevanje da tisak i čitanje imaju značenje u svakodnevnom životu. Također uključuje rano metajezično razumijevanje jezičnih jedinica (slovo, riječ̌), razlikovanje tiska od slika te ideje o tisku (npr. smjer čitanja). Cilj ovog diplomskog rada je ispitati koncept tiska u populaciji djece urednog jezičnog i kognitivnog razvoja u dobi od 5;0 do 5;11 te provjeriti postoje li razlike između djece s obzirom na dob i spol. Uzorak se sastajao od 106 djece iz svih dijelova Republike Hrvatske. U svrhu ovog istraživanja uzeli su se podatci iz Testa rane pismenosti (RaPiS) koji je u pripremi, a čije su autorice Mirjana Lenček i Jelena Kuvač Kraljević. Test je namijenjen za procjenu rane pismenosti kod djece dobi od 3;00 do 5;11. Sukladno s postavljenim hipotezama, oblikovane su četiri skupne varijable: Korice, Funkcija, Smjer i Jezični elementi. Rezultati pokazuju da postoji statistički značajna razlika između dobnih skupina samo na varijabli Jezični elementi. Znatno najteži zadatak za obje skupine je poznavanje rečenice, dok su među najlakšim zadacima poznavanje riječi te prvog i zadnjeg slova u riječi. U starijoj skupini postoji statistički značajna razlika između dječaka i djevojčica, u korist dječaka, na varijablama Smjer i Jezični elementi. Prilikom interpretacije rezultate treba uzeti u obzir ograničenja istraživanja. Ovaj rad ima određene doprinose u području rane pismenosti, posebno usmjereno na znanja koncepta o tisku te služi kao poticaj na daljnje istraživanje ove teme. |
Abstract (english) | Early literacy encompasses the knowledge, skills, and attitudes that precede formal learning to read and write and are acquired at a very early age. This period is of great importance for an individual's academic success, and it also affects other aspects of life. Components of early literacy are phonological awareness, letter knowledge, vocabulary, storytelling, interest in print, and the concept of print. One of the first skills that is acquired is the concept of print. The concept of print refers to the child's knowledge of the form and function of print and their understanding that print and reading have meaning in everyday life. It also includes early metalinguistic understanding of language units (letter, word), distinguishing print from pictures, and ideas about print (e.g., reading direction). The aim of this thesis is to examine the concept of print in the population of children with regular linguistic and cognitive development between the ages of 5:0 and 5:11 and to test whether there are differences with regards to age and gender. The sample consisted of 106 children from all parts of the Republic of Croatia. For the purpose of this research, data was taken from the Early Literacy Test (RaPiS), which is in preparation and whose authors are Mirjana Lenček and Jelena Kuvač Kraljević. The purpose of the test is to assess early literacy in children aged 3;00 to 5;11. In accordance with the set hypotheses, four group variables were formed: Covers, Function, direction, and Linguistic elements. The results show that there is a statistically significant difference between the age groups only on the Language elements variable. The most difficult task for both groups is knowing what a sentence is, whereas recognizing words and the first and last letter of a word are among the easiest tasks. Within the older group, there is a statistically significant difference between boys and girls, in favor of the boys, on the variables Direction and Language elements. When interpreting the results, the limitations of the research should be considered. This work has certain contributions in the field of early literacy, especially focusing on knowledge of the concept of print, and serves as a motivation for further research on this topic. |