Abstract | Senzorna integracija je sposobnost mozga da informacije koje dobivamo iz okoline integrira i organizira kako bi ih mogli koristiti za oblikovanje percepcije, ponašanja i učenja. (Mamić, Fulgosi-Masnjak, Pintarić-Mlinar, 2019) Sve podražaje i informacije dobivamo iz sedam glavnih osjetilnih sustava, a teškoće se mogu javiti u jednom ili više sustava. Do teškoća može doći zbog neadekvatne ili nedovoljne senzorne obrade podražaja, te to može rezultirati pretjeranom ili preslabom osjetljivošću na određene osjetne podražaje. Disfunkcija senzorne integracije može se pojavljivati kod djece tipičnog razvoja, no i kod djece s različitim teškoćama i razvojnim poremećajima. Senzorni podražaji imaju veliki utjecaj na djetetovo ponašanje, učenje, igru i socijalne interakcije (Mamić, Fulgosi-Masnjak, 2012). Poremećaj deficita pažnje i hiperaktivnosti ili ADHD jedan je od najučestalijih poremećaja koji se javljaju kod djece i adolescenata (Jurin, Sekušak-Galešev, 2008). Osnovna obilježja ovog poremećaja su smetnje pažnje, hiperaktivnost i impulzivnost, dok su djeca s ADHD-om često opisana kao nemirna, neodgojena i problematična. Često se pojavljuje udružen s drugim poremećajima, te se procjenjuje da oko 5% do 10% djece školske dobi ima ADHD (Prpić, Vlašić-Cicvarić, 2013), stoga je vrlo važna rana intervencija i multidisciplinarni pristup. Prema Ben-Sasson i sur. (2009), 40% do 84% djece sa simptomima ADHD-a pokazuje i simptome disfunkcije senzorne integracije koji su često jednaki. Također, terapijsko poticanje senzorne integracije može imati pozitivan utjecaj na svakodnevno funkcioniranje djece te smanjenje simptoma ADHD-a. Cilj ovog rada je pobliže objasniti sam pojam senzorne integracije te na koje se sve načine mogu pojaviti i manifestirati poteškoće nedostatne osjetne obrade. Također, opisat će se oblici terapijskog poticanja senzorne integracije kao i načini njihovog provođenja. Budući da se teškoće senzorne integracije često pojavljuju zajedno s različitim poremećajima, a vrlo često s ADHD-om, ovaj rad će biti usmjeren na disfunkciju senzorne integracije i pozitivne učinke terapijskog poticanja kod djece s ADHD-om. Stoga će se u radu detaljnije opisati i ADHD te bitne činjenice koje su vezane za ovaj poremećaj. |
Abstract (english) | Sensory integration is brain's ability to integrate and organize information we receive from the environment so that it can be used to shape perception, behavior and learning. (Mamić, Fulgosi-Masnjak, Pintarić-Mlinar, 2019) We get all stimuli and information from seven main sensory systems, and difficulties can occur in one or more systems. Difficulties can occur due to inadequate or insufficient sensory processing of stimuli, and this can result in excessive or too weak sensitivity to certain sensory stimuli. Dysfunction of sensory integration can appear in children with typical development, but also in children with various difficulties and developmental disorders. Sensory stimuli can greatly affect child's behavior, learning, play and social interactions (Mamić, Fulgosi-Masnjak, 2012).Attention deficit hyperactivity disorder or ADHD is one of the most common disorders that occur in children and adolescents (Jurin, Sekušak-Galešev, 2008). The main characteristics of this disorder are attention deficits, hyperactivity and impulsivity, while children with ADHD are often described as restless and problematic. It is often associated with other disorders, and it is estimated that around 5% to 10% of school-age children have ADHD (Prpić, Vlašić-Cicvarić, 2013), therefore, early intervention and a multidisciplinary approach are very important. According to Ben-Sasson et al. (2009), 40% to 84% of children with ADHD symptoms also show symptoms of sensory integration dysfunction, which are often the same. Also, therapeutic stimulation of sensory integration can have a positive impact on children's daily functioning and reduction of ADHD symptoms. The aim of this paper is to explain in more detail the concept of sensory integration and in what ways the difficulties of insufficient sensory processing can appear and manifest. Also, the forms of therapeutic stimulation of sensory integration will be described, as well as the ways of their implementation. Since sensory integration difficulties often appear together with different disorders, and very often with ADHD, this work will focus on the dysfunction of sensory integration and the positive effects of therapeutic stimulation in children with ADHD. Therefore, the paper will describe ADHD in more detail and the important facts related to this disorder |