Abstract | Rana pismenost obuhvaća sposobnosti i vještine važne za ovladavanje čitanjem koje dijete stječe prije početka formalnog školovanja. Ova su ponašanja temelj konvencionalnih oblika čitanja i pisanja, a njihovo je usvajanje važan prediktor uspješnosti u čitanju i akademskog uspjeha. Ranu pismenosti čine fonološka svjesnost, rječnik, pripovjedna sposobnost, interes za tisak, koncept o tisku i poznavanje grafema. Djeca već u ranom predškolskom periodu počinju usvajati znanja o pisanom
jeziku te kroz predškolsko razdoblje postupno raste njihovo razumijevanje funkcija i oblika tiska, odnosno koncept o tisku. Osim razumijevanja funkcija i oblika tiska, koncept o tisku odnosi se i na odredbe vezane uz knjige i čitanje, prepoznavanje i razlikovanje različitih oblika tiska te rano metalingvističko razumijevanje terminologije kojim se on opisuje. S obzirom da je rana pismenosti temelj usvajanja čitanja, sve se više istraživanja bavi prepoznavanjem djece koja čine rizične skupine u usvajanju njenih sastavnica. Ova su istraživanja pokazala da je upravo razvojni jezični poremećaj (RJP) jedan od glavnih rizičnih čimbenika koji utječe na teškoće usvajanja predvještina čitanja i pisanja. Cilj ovog diplomskog rada je ispitati koncept o tisku, kao važnu sastavnicu predvještina čitanja i pisanja, kod djece s razvojnim jezičnim poremećajem u dobi od 5;00 do 5;11 te usporediti postignuća s vršnjacima urednog jezičnog razvoja. U svrhu istraživanja preuzeti su podaci iz Testa rane pismenosti koji je u pripremi, a čije su autorice Mirjana Lenček i Jelena Kuvač Kraljević. Test je namijenjen za procjenu vještina rane pismenosti djece dobi od 3;00 do 5;11. Rezultati pokazuju da postoji statistički značajna razlika na ukupnoj mjeri koncepta o tisku, a kako
bi se detaljnije analizirala postignuća oblikovane su tri skupne varijable: znanje o konvencijama o knjigama, znanje o konvencijama o tisku i znanje o oblicima tiska. Na sve tri varijable postoji statistički značajna razlika u postignućima, pri čemu djeca s razvojnim jezičnim poremećajem postižu značajno lošije rezultate na zadacima koji mjere ove koncepte. Iako su ispitanici usvojili neke od osnovnih koncepta tiska kao što je poznavanje funkcije čitanja i materijala za čitanja, nisu usvojila složenije koncepte o tisku koji su bitni za uspjeh u početnom čitanju (smjer čitanja, razlikovanje teksta od ilustracije, koncept o riječi u tekstu) |
Abstract (english) | Early literacy encompasses skills and abilities essential for mastering reading, which a child acquires before the start of formal education. These behaviors form the foundation of conventional reading and writing, and their acquisition is an important predictor of reading success and overall academic achievement. Early literacy skills include phonological awareness, vocabulary, narrative skills, print interest, print concept, and grapheme knowledge. Children begin acquiring knowledge about written language in early preschool years, and throughout this period, their understanding of print functions
and forms, i.e., print concept, gradually develops. Besides understanding print functions and forms, print concept also includes knowledge about books and reading conventions, recognition and differentiation of various print forms, and early metalinguistic understanding of terminology used to describe print. Given that early literacy is the foundation for reading acquisition, an increasing number of studies focus on identifying children at risk for difficulties in acquiring its components.
Research has shown that developmental language disorder (DLD) is one of the main risk factors affecting the acquisition of pre-reading and pre-writing skills. The aim of this thesis is to examine print concept, as an essential component of early literacy, in children with DLD aged 5;00 to 5;11 and to compare their achievements with peers of typical language development. For research purposes, data were obtained from the Early Literacy Test, which is currently under development by Mirjana Lenček and Jelena Kuvač Kraljević. The test is designed to assess early literacy skills in children aged 3;00 to 5;11. The results indicate a statistically significant difference in the overall measure of print concept. To further analyze performance, three composite variables were created: knowledge of book conventions, knowledge of print conventions, and knowledge of print forms. Statistically significant differences were found across all three variables, with children with developmental language disorder performing significantly worse on tasks measuring these concepts. Although participants acquired some basic print concepts, such as understanding the function of reading and reading materials, they did not master more complex print concepts crucial for success in early reading (e.g., reading direction, distinguishing text from illustrations, and word concept within text). |