Abstract | Teškoće učenja definiraju se kao heterogena skupina poremećaja, najčešće okarakteriziranih teškoćama u primanju, obradi, pohrani, dosjećanju i korištenju informacija (Ldac-acta, 2015). Djeca s teškoćama učenja imaju prosječne intelektualne sposobnosti, ali teškoće u procesima pamćenja, percipiranja i izvršnih funkcija (Galić-Jušić, 2004; Fletcher, Stuebing, Morris i Lyon, 2005; Ldac-acta, 2015). Uz to mogu biti prisutne i teškoće pažnje i koncentracije, emocionalne teškoće i socijalne teškoće, ali same teškoće učenja ne proizlaze iz tih kulturoloških, senzornih i ostalih okolinskih čimbenika (Hammill, Leigh, McNutt, i Larsen, 1987; Bender, 2004; Galić-Jušić, 2004; Hallahan, Lloyd i Kauffman, 2005; Igrić, Cvitković i Wagner-Jakab, 2009). Igra u funkciji učenja učenicima s teškoćama učenja omogućuje uključivanje u prikladne socijalne interakcije, postizanje većih akademskih uspjeha i usvajanje kompetencija u različitim područjima (Besio i Stancheva-Popkostadinova, 2018; Ginsburg, 2007). Posebno osmišljeni didaktički materijali i igre prikladne za rad s djecom predškolskog i školskog uzrasta osiguravaju primjereno učenje, potiču znatiželju, omogućuju korištenje više osjetila, pospješuju pamćenje i snalaženje u prostoru i vremenu, naglašavaju važnost izražavanja emocija na socijalno prihvatljiv način te potiču logičko i apstraktno mišljenje i zaključivanje (Kljaić, 2007; Woolfolk, 2016; Besio i Stancheva-Popkostadinova, 2018). Osmišljavanjem aktivnosti i prilagodbi koje bi osigurale akademsku uspješnost i olakšale učenje moguće je dovesti do pozitivnih promjena i potaknuti razvoj punih potencijala djece s teškoćama u učenju (Kiš-Glavaš, 2016; Kljaić, 2007; Lenček, 2012; Martan, Skočić Mihić i Puljar, 2016).
Cilj ovog diplomskog rada je pregledom literature prikazati mogućnosti igre kao potpore učenju. Objasnit će se utjecaj igre na različita područja razvoja djece s teškoćama učenja i vrijednost primjene didaktičkih sredstava i individualiziranih postupaka u procesu usvajanja novih i ponavljanja postojećih znanja. Naposljetku će se predstaviti 3 aktivnosti i materijali korišteni prilikom poučavanja djece s teškoćama u učenju u sklopu programa Pomoć u učenju Centra inkluzivne potpore IDEM. |
Abstract (english) | Learning disabilities are defined as a heterogeneous group of disorders, usually characterized by difficulties with receiving, processing, storage, remembering, and using information (Ldac-acta, 2015). Children with learning disabilities are of average intelligence and intellectual abilities, but also experience with memory, perception, and executive functions Galić-Jušić, 2004; Fletcher, Stuebing, Morris i Lyon, 2005; Ldac-acta, 2015). There can also be present difficulties with maintaining attention and concentration, emotional difficulties, and difficulties in maintaining social relations, but learning disabilities do not emanate from those cultural, sensory, and other environmental factors (Hammill, Leigh, McNutt, & Larsen, 1987; Bender, 2004; Hallahan, Lloyd & Kauffman, 2005; Igrić, Cvitković & Wagner-Jakab, 2009). Play in function of learning allows students with learning disabilities to participate in appropriate interactions, achieve greater academic successes, and acquire competencies in many different areas (Besio & Stancheva-Popkostadinova, 2018; Ginsburg, 2007). Specially designed didactic materials and games appropriate for preschool and school-age children ensure adequate learning, encourage curiosity, enable use of multiple senses, improve memory, spatial and temporal orientation, emphasize the importance of expressing emotions in a socially acceptable way and encourage logical and abstract thinking and drawing of conclusions (Kljaić, 2007; Woolfolk, 2016; Besio & Stancheva-Popkostadinova, 2018). By designing activities and adjustments which would ensure a level of academic success and ease the learning process it is possible to achieve significant positive changes and encourage the development of full potential in children with learning disabilities (Kiš-Glavaš, 2016; Kljaić, 2007; Lenček, 2012; Martan, Skočić Mihić & Puljar, 2016).
The aim of this thesis is to show, through examining available literature, the potential applications of play as a supporting tool for learning. The influence of play on different development areas of children with learning disabilities will be explained, as well as the importance of use of didactic materials and individualized approach in process of acquiring new and replicating existing knowledge. Finally, 3 activities and materials used for teaching children with learning disabilities included in the Pomoć u učenju program of Centar inkluzivne potpore IDEM will be presented. |