Sažetak | Obitelj, kao temeljna zajednica društva predstavlja prvu životnu sredinu s kojom se dijete susreće. Pružajući ljubav i potporu, ne samo djetetu, već i ostalim članovima, međusobno duhovno rastu čineći život ljepšim i ugodnijim. Svaki roditelj, prije rođenja djetea, stvara sliku idealnog djeteta. U svemu tome, roditelj sanja o zdravom djetetu, no postoje trenuci kada je slika idealnog djeteta narušena i moraju se suočiti sa činjenicom da njihovo dijete ima teškoće. Osim što takva spoznaja mijenja sliku i strukturu obitelji, njeni članovi doživaljavaju mnogobroje emocionalne promjene, prolazeći kroz faze žalovanja te niz drugih problema. Ono što često nedostaje jest organizirana stručna podrška (različiti oblici potpore, pomoći, savjetovanja i edukacije). Kao posljedica toga dolazi do nemogućnosti prepoznavanja potreba djeteta i njegove okoline, neprihvaćanja, ali i neadekvatnog socio - emocionalnog razvoja.
Brojni izazovi s kojima se obitelji suočavaju nameću potrebu za informacijama, potporom, savjetima ili edukativnim programima koji će doprinijeti razvoju obiteljske kohezije, povećanju njihovih kompetencija i poboljšanja odnosa, a samim time i optimalnom razvoju djeteta s teškoćama. Dok su u razvijenim zapadnim europskim zemljama, ali i na drugim kontinentima poput Australije ili Sjedinjenih Američkih Država dostupni različiti edukativni i programi potpore namijenjeni obiteljima djeteta s teškoćama, u Republici Hrvatskoj ovakav koncept edukacije i potpore koji pruža znanja, vještine, potporu i savjete roditeljima te ostalim članovima u obitelji, tek je u razvoju. Ovaj pregledni rad nastoji prikazati utjecaj određenih suportivnih terapijskih pristupa na razvoj djeteta s teškoćama, promjene koje se događaju ili će se tek dogodit, a koje su na razini cjelokupnog okruženja ili zajednice te planiranje i kreiranje učinkovitih intervencija i aktivnosti. Prikazane su vrste programa koji se provode u našoj zemlji, ali i oni programi dostupni drugdje u svijetu koje bi bilo vrijedno implementirati u naš sustav. |
Sažetak (engleski) | The family, as the fundamental community of society, represents the first environment that a child encounters. By providing love and support, not only to the child, but also to other members, they grow spiritually with each other making life more beautiful and enjoyable. Every parent, before the birth of a child, creates an image of the ideal child. In all this, the parent dreams of a healthy child, but there are times when the image of the ideal child is distorted and they have to face the fact that their child has some difficulties. In addition to such knowledge, changing the image and structure of the family, its members experience many emotional changes, going through stages of mourning and a number of other problems. What is often lacking is organized professional support (various forms of support, assistance, counseling and education). As a consequence, it is impossible to recognize the needs of the child and his environment, non - acceptance, but also inadequate socio - emotional development.
Numerous challenges faced by families impose the need for information, support, advice or educational programs that will contribute to the development of family cohesion, increase their competencies and improve relationships, and thus the optimal development of a child with disabilities. While in developed Western European countries, but also on other continents such as Australia or the United States, various educational and support programs are available for families of children with disabilities, in the Republic of Croatia this concept of education and support provides knowledge, skills, support and advice to parents. to other family members, is still in development. This review paper seeks to show the impact of certain supportive therapeutic approaches on the development of a child with disabilities, changes that are happening or are about to happen, that are at the level of the entire environment or community, and planning and creating effective interventions and activities.
The types of programs that are implemented in our country are shown, but also those programs available elsewhere in the world that would be worth implementing in our system. |