Naslov Receptivni rječnik djece u sustavu institucionalne skrbi
Naslov (engleski) Receptive vocabulary of children in institutionalised care
Autor Sara Pažin
Mentor Melita Kovačević (mentor)
Član povjerenstva Melita Kovačević (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Marijan Palmović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Matić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2020-09-24, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Jezični razvoj djeteta ovisi o mnogobrojnim čimbenicima. Obitelj, definirana kao prvo socijalno okruženje u kojemu dijete živi, često se ističe kao najvažniji čimbenik. Da bi obitelj djetetu pružila adekvatan socijalni kontekst koji potiče jezični razvoj, mora mu omogućiti izlaganje jeziku i stjecanje jezičnog iskustva. Na jezični razvoj, a samim time i na razvoj rječnika, osim interakcija roditelj-dijete utječu i drugi čimbenici kao što su kvaliteta i kvantiteta inputa, socioekonomski status roditelja, redoslijed rođenja, funkcionalna socijalna okolina u kojoj ne postoje slučajevi zanemarivanja i zlostavljanja.
Nažalost, postoje situacije kada roditelji nisu u mogućnosti na odgovarajući način skrbiti o svojoj djeci. U tim slučajevima djeca su izdvojena iz obitelji i smještena u sustav institucionalne skrbi, odnosno dječji dom. Samim boravkom u domu djeca su suočena s drugačijim uvjetima života koji utječu na njihov cjelokupni razvoj. Često se u te djece javljaju poteškoće u emocionalnom, fizičkom i socijalnom razvoju, a zbog smanjenog broja izloženosti jezičnom inputu boravak u sustavu institucionalne skrbi potencijalno nepovoljno utječe i na jezični razvoj djeteta.
Stoga je cilj ovog istraživanja uvidjeti na koji način socijalne i okolinske specifičnosti života djece koja su izdvojena iz obitelji i smještena u dječje domove utječu na razvoj rječnika u djece.
U istraživanju je sudjelovalo 10 djece koja borave u sustavu institucionalne skrbi i 10 djece koja žive u obiteljima. Sva djeca su ispitana Peabody slikovnim testom rječnika. Pokazalo se da određena djeca koja borave u dječjim domovima postižu lošije rezultate na mjerama receptivnog rječnika, no nije dobivena statistički značajna razlika među skupinama.
Unatoč nepostojanju statističke značajnosti među uzorcima ispitanika, značajnost rada leži u činjenici da je ovo prvi rad u Republici Hrvatskoj koji se bavi tematikom jezičnog razvoja u sustavu institucionalne skrbi. Sukladno tome, rad donosi korisne informacije i činjenice svim zaposlenim osobama koje rade s djecom u sustavu institucionalne skrbi te pruža određene smjernice stručnom timu.
Sažetak (engleski) Children language development depends on many factors. Family, defined as the first social environment in which the child lives, is often pointed up as the most important factor. In order to provide an adequate social context that encourages child’s language development, family must enable him or her to be exposed to the language and to help him or her to gain language experience. Except for the parent-child interactions, language development and thus vocabulary development, is influenced by other factors such as quality and quantity of the input, parental socioeconomic status, order of birth, functional social environment in which there are no cases of neglect and abuse.
Unfortunately, there are situations in which parents are not able to take proper care of their own children. In those cases, children are separated from the family and placed in the institutional care, i.e. the orphanage. By staying in the institutional care, children are faced with different living conditions that affect their overall development. These children often have difficulties in emotional, physical and social development, and due to the reduced number of exposures to language input, staying in the institutional care system potentially affects the child's language development in a negative way.
Therefore, the aim of this research is to identify how the social and environmental specifics of life in an institutional care affect the development of child's vocabulary. The study involved 10 children who were placed in the institutional care and 10 children who were living with their families. All children were tested with a Peabody picture dictionary test. It turned out that certain children who stayed in institutional care performed worse on the measures of receptive vocabulary. However no statistically significant difference was obtained between the groups.
Despite the lack of statistical significance among the samples, the importance of this research lies in the fact that this is the first work in the Republic of Croatia dealing with language development in the institutional care system. Therefore, this work brings useful information and facts to all employees who are working with kids in institutional care and provides specific guidance to the team.
Ključne riječi
sustav institucionalne skrbi
dječji domovi
jezični razvoj
receptivni rječnik
Peabody slikovni test rječnika
Ključne riječi (engleski)
institutional care
orphanages
language development
receptive vocabulary
Peabody picture dictionary test
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:589978
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2020-11-02 13:40:00