Naslov Rani znakovi odstupanja u komunikaciji, jeziku i govoru : perspektiva roditelja
Naslov (engleski) Early signs of deviation in communication, language and speech : parental perspective
Autor Marija Magdalena Matković
Mentor Jasmina Ivšac Pavliša (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ana Bonetti (član povjerenstva)
Član povjerenstva Blaženka Brozović (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2021-09-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak U današnje se vrijeme sve veća pozornost pridaje različitim komunikacijskim, jezičnim i
govornim poremećajima, no unatoč tome, još se uvijek veliki broj djece s navedenim
poremećajima prekasno prepoznaje. Važnost ranog otkrivanja poremećaja neposredno je povezana
s pravovremenim uključivanjem u ranu intervenciju i sustav podrške te posljedično, boljim
razvojnim ishodima. Roditelji provode najviše vremena s djetetom, promatraju ga u različitim
komunikacijskim kontekstima i samim su time pouzdan izvor informacija u ranom prepoznavanju
odstupanja u komunikacijskom i jezično-govornom razvoju djeteta. Budući da u Republici
Hrvatskoj nema puno istraživanja o svjesnosti roditelja o ranom komunikacijskom i jezičnogovornom razvoju, cilj je ovog diplomskog rada dobiti uvid u perspektivu roditelja djece
predškolske dobi o ranim znakovima komunikacijskih, jezičnih i govornih teškoća, temeljem čega
će se osmisliti smjernice o podizanju svjesnosti roditelja o ovoj temi.
U istraživanju je sudjelovalo 96 roditelja djece predškolske dobi koji su bili podijeljeni na
skupinu roditelja djece s komunikacijskim, jezičnim i govornim teškoćama i skupinu roditelja
djece tipičnog razvoja. Rezultati istraživanja pokazali su da bi se 84.18 % roditelja obratilo
pedijatru, logopedu ili drugom stručnjaku u slučaju ranih znakova odstupanja u komunikaciji,
jeziku i govoru, no unatoč tome, veliki se postotak roditelja oprečno izjasnio da nisu sigurni kada
se obratiti logopedu. Osim toga, nije pronađena statistički značajna razlika u potencijalno
poduzetim koracima između roditelja djece s teškoćama i roditelja djece tipičnog razvoja, osim na
jednoj čestici. Ohrabrujuć je podatak da mali postotak roditelja smatra opravdanim mišljenje da
zbog lijenosti muška djeca uglavnom kasnije progovaraju, kao i podatak da veliki postotak
roditelja smatra da ekrani mogu nepovoljno utjecati na komunikacijski i jezični razvoj djece.
Ustanovljeno je da varijable spola i stupnja obrazovanja roditelja ne utječu značajno na njihovu
perspektivu, dok je utvrđena povezanost između varijable dobi roditelja i njihove perspektive, na
način da stariji roditelji imaju jasniju perspektivu ove problematike. Nadalje, potvrđena je
pretpostavka da su roditelji zabrinutiji zbog odstupanja u jeziku, nego zbog odstupanja u
komunikaciji. Također, roditelji djece s teškoćama učestalije pretražuju različite izvore
informacija o komunikacijskom i jezično-govornom razvoju djece jer su zabrinutiji za daljnji
razvoj svoga djeteta, za razliku od roditelja djece tipičnog razvoja koji te informacije pretražuju
rjeđe i informativno zbog praćenja razvoja svoga djeteta. Rezultati upoznatosti s terminom rane
intervencije upućuju na potrebu za informiranjem roditelja o tome kome su ove usluge
namijenjene.
Sažetak (engleski) Nowadays, despite the fact that a large number of children with these disorders are still
recognized too late, more attention is paid to the various communication, language and speech
disorders. The importance of early detection of communication, language and speech disorders is
directly related to timely involvement in early intervention and support system, consequently
leading to better developmental outcomes. Since parents spend the most of their time with a child
and observe it in different communication contexts, they are a reliable source of information in the
early detection of deviations in the child's communication, language and speech development.
Since there is not much research in Croatia on parental awareness of early communication and
language development, the aim of this thesis is to gain insight into the perspective of preschool
children's parents on early signs of communication, language and speech difficulties. The results
will serve to design guidelines about raising parental awareness on this topic.
The study involved 96 parents of preschool children who were divided into the group of
parents whose children were with communication, language and speech disorders and the group
of parents whose children were regularly developed. The results showed that 84.18 % of parents
would consult a pediatrician, speech therapist or other specialist in the case of early signs of
deviations in communication, language and speech but nevertheless, high percentage of parents
contrary stated that they are not sure when to consult a speech therapist. In addition, no significant
difference was found in potentially enterprising steps between the parents of children with
difficulties and children of typical development, except on one variable. It is encouraging fact that
there is the small percentage of parents who consider justified to think that male children tend to
speak later due to laziness, as well as the high percentage of parents who believe that screens can
affect children’s communication and language development. It was also found that gender and
parental education level did not significantly affect parental perspective, while the association
between parental age and their perspective was found in a way that older parents have clearer
perspective of the problem. Furthermore, the hypothesis that parents are more worried about the
signs of deviation in language rather than those in communication was confirmed. Also, the parents
of children with disabilities search various sources of information on communication and language
development more often because they are more concerned about the further development of their
child, unlike the parents of children with typical development who search those kinds of
information more rarely and just for their information so they can monitor their child's
development. The results of familiarity with the term of early intervention indicate the need for
parents education whom these services are intended to.
Ključne riječi
komunikacija
jezik
govor
znakovi odstupanja
perspektiva roditelja
Ključne riječi (engleski)
communication
language
speech
signs of deviations
parental perspective
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:124699
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-01-02 18:46:32