Naslov Son Rise program za djecu s poremećajem iz spektra autizma : prikaz slučaja
Naslov (engleski) Son Rise program for children with autism spectrum disorder : case study
Autor Ana Miletović
Mentor Jasmina Stošić (mentor)
Član povjerenstva Jasmina Stošić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Frey Škrinjar (član povjerenstva)
Član povjerenstva Natalija Lisak (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2018-09-28, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Socijalna interakcija je dvosmjeran proces koji predstavlja ostvarivanje veze između osobe i okoline. Podrazumijeva razmjenu emocija, iskustva, mišljenja i znanja. Djeca s poremećajem iz spectra autizma imaju teškoće u socijalnoj komunikaciji i socijalnoj interakciji koje se odnose na teškoće u uspostavljanju, održavanju i razumijevanju odnosa. Budući da Son-Rise program smatra da je poremećaj iz spektra autizma poremećaj socijalne interakcije upravo će cilj ovog istraživanja biti dobivanje uvida u učinak Son-Rise programa na vještine socijalne interakcije sa svrhom dobivanja uvida u napredak na području iniciranja komunikacije od strane dječaka te prikaz različitih verbalnih iskaza situaciji. Također se provedbom Son-Rise programa želio dobiti uvid u kvalitetu simboličke i funkcionalne igre kroz tri procjene: inicijalna procjena, procjena u sredini intervencije i finalna procjena. U istraživanju je sudjelovao dječak u dobi od 7, 6 godina s dijagnozom poremećaja iz spektra autizma te njegova majka s kojom je proveden intervju. Son-Rise program se provodio u obiteljskom domu dječaka u periodu od četiri mjeseca (veljača, ožujak, travanj, svibanj) u posebnoj prostoriji osiguranoj od vanjskih distrakcija kako bi se dijete osjećalo sigurno i motivirano. Za potrebe ovog istraživanja provedena je analiza video zapisa prema protokolu izrađenom za svrhu ovog istraživanja. Za svaki mjesec je analizirano po dva videa, ukupno njih osam. Varijable koje su se pratile odnosile su se na iniciranje komunikacije od strane dječaka te dječakovo pridavanje različitih verbalnih iskaza situaciji. Varijable koje su se pratile u igri odnosile su se na kvalitetu funkcionalne i simboličke igre. Rezultati su potvrdili učinkovitost primjene Son-Rise programa kod dječaka s poremećajem iz spektra autizma na području igre, dok u komunikaciji dječak u posljednja četiri mjeseca nije pokazao napredak. Rezultati također ukazuju na implementaciju programa u daljnje ciljeve za dijete kao i na potrebu ohrabrivanja roditelja u iskazivanju vlastitog stava prema djetetu, a koji se odnosi na prihvaćanje, entuzijazam i motivaciju. Kako bi se Son-Rise pristup mogao učinkovitije provoditi potrebno ga je evaluirati te uvidjeti u kojim područjima najviše doprinosi pozitivnim ishodima razvoja te ukazati na područja i intervencije u koje je ključno unijeti promjene.
Sažetak (engleski) Social interaction is a two-way process that represents relationship between the person and the environment. It implies exchange of emotions, experiences, opinions and knowledge. Children with autism spectrum disorder have difficulties in social communication and social interaction that relate to difficulties in establishing, maintaining, and understanding relationships. Since the Son-Rise program considers that the autism spectrum disorder is a social interaction disorder, the purpose of this research will be to gain insights into the Son-Rise program impact on the skills of social interaction with the aim of getting insight into the progress in initiating communication by the child and the child's giving different verbal statements to the situation. Also, by implementing Son-Rise, the program wanted to gain insight into the quality of symbolic and functional game through three assessments: initial, mid-range and final assessment. In this research participated a boy with autism spectrum disorder (7, 6) and his mother who has been interviewed. The Son-Rise program was implemented in a family home over a period of four months (February, March, April, May) in a special playroom secured by external distractions to make the child feel safe and motivated for activities. For the purpose of this study, an analysis of the videos according to the protocol, drawn up for the purpose of this research. Each month, two videos were analyzed, eight in total. Variables that were monitored related to the initiation of communication by the boy and the boy's giving different verbal statements to the situation. The variables that were monitored in the game related to the quality of functional and symbolic play. The results confirm the effectiveness of the application of the Son-Rise program in the game, while on the field of communication the boy didn't show the progress in the last four months. The results also point to the implementation of the program in further goals for the child as well as the need to encourage parents to express their attitude toward the child, which refers to acceptance, enthusiasm and motivation. In order to make the Son-Rise approach more effective, it is necessary to evaluate it and to see in which areas it contributes most to the positive outcomes of development and to point out the areas and interventions in which is important to make changes.
Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma
socijalna interakcija
komunikacija
igra
Son-Rise program
Ključne riječi (engleski)
autism spectrum disorder
social interaction
communication
game
Son-Rise program
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:582484
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-10-22 13:04:46