Naslov Razvoj komunikacijskih funkcija u djece dobi 18-47 mjeseci
Naslov (engleski) Development of communication functions in children aged 18-47 months
Autor Nadina Božić
Mentor Maja Cepanec (mentor)
Član povjerenstva Maja Cepanec (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Sanja Šimleša (član povjerenstva)
Član povjerenstva Jasmina Ivšac Pavliša (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2019-09-19, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Logopedija
Sažetak Pragmatičke sposobnosti podrazumijevaju sposobnost prikladne upotrebe jezika u različitim socijalnim situacijama, odnosno primjereno korištenje komunikacijskih sredstava s ciljem postizanja raznovrsnih komunikacijskih funkcija. Velik je broj svrha za koje ljudi koriste komunikaciju u svakodnevnom ţivotu. Osim toga, komunikacijski razvoj pod utjecajem je kognitivnog, socijalnog i jezičnog razvoja pojedinca. Upravo se zbog toga komunikacijske funkcije smatraju vaţnim pokazateljem djetetovog razvojnog napretka. Komunikacijske funkcije javljaju se u ranoj dobi. Kod djece tipičnog razvoja s 15 mjeseci uočava se prisutnost različitih funkcija kao što su odbijanje, zahtijevanje radnje ili predmeta i komentiranje. Dostupni podaci ne daju jasne odgovore o vrsti, zastupljenosti i razvojnoj putanji ostalih funkcija poput traţenja informacija i potvrĎivanja kod djece starije od 18 mjeseci. Cilj rada bio je ispitati redoslijed i vrijeme pojavljivanja kasnih komunikacijskih funkcija primjenom nestandardizirane inačice upitnika Language Use Inventory (LUI-Hrvatski). Istraţivanjem je obuhvaćeno 134 djece tipičnog razvoja čiji su roditelji samostalno ispunjavali ljestvicu. Rezultati su pokazali da razvoj kasnih komunikacijskih funkcija prati razvoj sociokognitivnih sposobnosti. Naime, djeca prvo komentiraju i traţe informacije o vlastitim ţeljama, stavovima i osjećajima, a pojavom teorije uma i odmakom od vlastitog kuta gledanja otkrivaju tuĎu perspektivu koja postaje sve češća tema komunikacije trogodišnjaka. Porastom dobi, djeca se komunikacijom sluţe kreativnije što je vidljivo kroz apstraktnije načine korištenja humora i kroz razvoj narativnih sposobnosti. S obzirom na to da je poznavanje miljokaza tipičnog komunikacijskog razvoja osnova logopedske dijagnostike i terapije sve raširenijih komunikacijskih poremećaja, zaključuje se da bi buduća istraţivanja trebala biti usmjerena razvoju standardiziranih mjernih instrumenata koji su prilagoĎeni hrvatskom jeziku što bi omogućilo objektivnu procjenu pragmatičkih vještina djece mlaĎe predškolske dobi.
Sažetak (engleski) Pragmatic abilities are the abilities of appropriate language use in different social situations, i.e. the appropriate use of the means of communication with the aim to achieve different communication functions. Communication in everyday life has a great variety of goals. Besides, the development of communication is influenced by cognitive, social and language development of each individual. For this very reason communication functions are considered to be a very important indicator of a child's development and progress. Communication functions appear at an early age. In typically developing children aged 15 months one can notice the presence of different functions, such as refusal, requesting action or object and commenting. The available data do not provide us with a clear answer about the sort, frequency and development trajectory of other functions, such as asking for information and agreeing in children older than 18 months. The aim of this thesis is to research the order and time of the appearance of late communication functions by applying non-standard version of the questionnaire Language Use Inventory. The research includes 134 children of typical development, whose parents filled in the form on their own. The results have shown that the development of late communication functions is followed by the development of sociocognitive functions. Namely, children will first comment and seek information about their own wishes, feelings and attitudes, and with the appearance of the theory of the mind and distancing themselves from their perspective they discover the perspective of other individuals, which becomes a frequent topic of the communication in three-year-olds. With growing age, children use more creative forms of communication, which becomes obvious through more and more abstract use of humour and the development of narrative abilities. Bearing in mind that knowing the milestone of typical communication development is the basis of speech diagnostics and therapy of the communication disorder that becomes more and more common, it is to be concluded that future studies should aim at the development of standardised measuring instruments adapted to Croatian language, which would enable an objective estimation of pragmatic skills in younger preschool children.
Ključne riječi
procjena pragmatike
komunikacijski razvoj
komunikacijske funkcije
Language Use Inventory
Ključne riječi (engleski)
pragmatic estimation
communication development
communication functions
Language Use Inventory
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:301241
Studijski program Naziv: Logopedija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra logopedije (mag. logoped.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-10-21 11:09:47