diplomski rad
Korištenje Brailleovog pisma osoba oštećenog vida

Lidija Iličić (2016)
Podaci o radu
NaslovKorištenje Brailleovog pisma osoba oštećenog vida
AutorLidija Iličić
Voditelj/MentorTina Runjić (mentor)
Sažetak rada
Pismenost nadilazi samo pojam sposobnosti čitanja i pisanja te zapravo označava prenošenje smisla kroz jezik na različitim stupnjevima znanja. Središnju poziciju u proučavanju pismenosti slijepih i slabovidnih osoba zauzima Braillevo pismo kao temelj pisane komunikacije osoba oštećena vida, čije dobro poznavanje otvara vrata obrazovanju, zaposlenju i uspjehu. Upravo iz tih razloga, zabrinjavaju podaci o trendu opadanja interesa za opismenjavanje na Braillevom pismu te njegovom aktivnom korištenju. Cilj ovog rada jest na trenutnoj srednjoškolskoj populaciji osoba oštećena vida u Republici Hrvatskoj utvrditi postotak onih koji Braillevo pismo aktivno koriste te ispitati u koje svrhe. Također, ispituju se i razlozi nekorištenja Braillevog pisma učenika koji pismo ne koriste, a prošli su program opismenjavanja, te alternativni mediji pisane komunikacije. Istraživanje je provedeno na 19 ispitanika u Centru za odgoj i obrazovanje ''Vinko Bek'' te u integraciji, u svibnju i lipnju 2016. godine. Potrebni podaci i informacije su prikupljeni primjenom anketnog upitnika vlastite izrade, konstruiranim u svrhu ovog istraživanja. Rezultati pokazuju da većina ispitanika koristi Braillevo pismo, a najčešće to čini u obrazovnim aktivnostima. Također, rezultati pokazuju da postoji statistički značajna razlika u učestalosti korištenja Braillevog pisma s obzirom na spol, dob nastanka oštećenja vida i ostatak vida ispitanika. Varijable koje najviše utječu na te razlike nalaze se u području školskih aktivnosti.
Ključne riječioštećenje vida Braillevo pismo pismenost
Naslov na drugom jeziku (engleski)Usage of the Braille writing system by visually impaired persons
Povjerenstvo za obranuTina Runjić (predsjednik povjerenstva)
Ante Bilić-Prcić (član povjerenstva)
Vlatka Penava (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski/stručni stupanjSveučilište u Zagrebu
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
MjestoZagreb
Država obraneHrvatska
Znanstveno područje, polje, granaDRUŠTVENE ZNANOSTI
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Vrsta studijasveučilišni
Stupanjdiplomski
Naziv studijskog programaEdukacijska rehabilitacija
Akademski / stručni nazivmagistar/magistra edukacijske rehabilitacije
Kratica akademskog / stručnog nazivamag. rehab. educ.
Vrsta radadiplomski rad
Jezik hrvatski
Datum obrane2016-09-22
Sažetak rada na drugom jeziku (engleski)
The concept of literacy has been expanded from simply the ability to read and write to the ability to communicate meaning through language at various levels of proficiency. The Braille writing system takes the central position in the study of literacy of visually impaired persons, it is the foundation of their written communication and it provides opportunities for education, employment and success. Due to these reasons, research data about a decrease in Braille literacy and active usage is very concerning. The aim of this study was to determine the percentage of visually impaired high school students in Croatia who actively use the Braille writing system and to examine to what purposes they use it. Also, students who do not use the Braille writing system will be asked about the reasons for not using it and alternative mediums of written communication. The study was conducted in May and June 2016 on a sample of 19 examinees in the Centre for Education and Rehabilitation ''Vinko Bek'' and in integration. The required data and information were collected using a self-constructed questionnaire designed specifically for this study. The results have shown that most of the students do use the Braille writing system, especially in educational activities. Moreover, results have shown that there is a statistically significant difference in the frequency of the usage of Braille writing system regarding gender, the person's age when the visual impairment was acquired and the level of remaining sight. Variables that affect these differences the most are found in the field of educational activities.
Ključne riječi na drugom jeziku (engleski)visual impairment Braille writing system literacy
Vrsta resursatekst
Prava pristupaRad u otvorenom pristupu
Uvjeti korištenja radaAll rights reserved
URN:NBNhttps://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:158:121707
PohranioIvanka Šarić