Naslov Komunikacijski obrasci između slijepe majke i njene videće djece
Autor Tea Mađor
Mentor Tina Runjić (mentor)
Mentor Tihana Novak (komentor)
Član povjerenstva Tina Runjić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tihana Novak (član povjerenstva)
Član povjerenstva Vlatka Anić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Zagreb
Datum i država obrane 2022-06-20, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti
Sažetak Dijete je od prvih dana života vrlo osjetljivo na komunikacijske signale odraslih osoba, osobito roditelja. Upravo reakcija roditelja na dijete tijekom interakcija licem u lice ono je što je djetetu potrebno za optimalan socioemocionalni razvoj. Navedeno potvrđuju studije u kojima se dijete odmah kada primijeti da roditelj nema reakciju, uznemiri. Ipak, istraživanja pokazuju kako rana interakcija s primarnim skrbnikom koji je slijep zapravo nije povezana s atipičnostima u komunikacijskom razvoju te ukazuju na postupnu prilagodbu djetetove komunikacije samim komunikacijskim mogućnostima roditelja. S druge strane, problematika koja postoji sa strane majke, njezin manjak kontrole nad komunikacijskom situacijom te pokušaji uspostavljanja komunikacije, a naposljetku i razvoj strategija za snalaženje u ovim komunikacijskim situacijama također predstavljaju važne aspekte ovog pitanja. Cilj ovog diplomskog rada jest ispitati strategije koje je jedna slijepa majka (N=1) razvila kako bi umanjila utjecaj sljepoće prilikom komunikacije, igre i interaktivnih aktivnosti sa svojom djecom, odnosno kako bi dobila vizualne informacije koje su joj bile potrebne u ovim aktivnostima, kao i njezino viđenje prilagodbe njezine djece na sljepoću njihove majke prilikom komunikacije. Problemska pitanja na koja je istraživanje nastojalo odgovoriti jesu koje kompenzacijske strategije razvijaju slijepe majke u ranim interakcijama sa svojom djecom te koje strategije prema majčinom viđenju djeca razvijaju u komunikaciji sa svojim slijepim majkama. Ispitivani su komunikacijski obrasci slijepe majke i njene videće djece do 4. godine života djece. Podaci se prikupljeni metodom intervjua, otvorenim tipom pitanja na koja je odgovarala majka. Prikupljeni podaci su obrađeni kvalitativnom metodologijom. Rezultati istraživanja pokazuju kako su i majka i njezina djeca prilikom komunikacije razvili neke strategije već poznate u literaturi, na strani majke to su usmjeravanje na informacije dobivene drugim osjetilima, točnije sluhom i dodirom, za dobivanje informacija u različitim situacijama, ali i korištenje zaštitnih tehnika prilikom motoričkih igara, koje nije poznato u literaturi, dok je na strani djece to rana intuitivna prilagodba sa modifikacijom ponašanja prilikom komunikacije poput korištenja dodira i rjeđe uspostavljanje ili izbjegavanje kontakta pogledom, dok strategije poput brige za roditelje u opasnim situacijama koje iziskuju vidnu percepciju ili nevizualno iskazivanje emocija još nisu istraženi u literaturi.
Sažetak (engleski) Even in it´s first days of life, the child is very sensitive to the adults´, especially his or her parents´ communication signals. The reaction that the parent has towards their child during their face to face interactions is something that the child needs for optimal socioemotional development. This has been confirmed in the studies in which the child gets very upset after seeing that the parent doesn´t respond to their communication cues. Despite that, the research shows that the early interaction with the primary caregiver who is blind actually isn´t correlated to atypic communication development and it indicates that the adjustment of the child´s communication to the communication abilities of the parents happens gradually. On the other hand, the issue behind the mother, her lack of control during communication and her attempts to establish communication and at the end the development of compensatory behaviours for managing these situations also shows important aspects of this problem. The aim of this research was to investigate the strategies that one blind mother has developed to diminish the impact that her blindness has on the communication, play and interactive activities with her children and to obtain the visual information needed for these activities, but also the way that she has perceived the adjustments that her children have made to her blindness. Research questions that the study has seeked to answer to is which compensatory strategies do blind mothers develop in early interactions with their children and also according to the mother which strategies do children develop in the interaction with their blind mothers. The communication patterns of a blind mother and her sighted children up to their fourth year of age were investigated. The data was gathered with an interview with open ended questions answered by the mother. Gathered data was processed with qualitative methodology and the results show that both mother and her children have developed adaptive strategies in communication that are common in this field of research. When it comes to the mother´s strategies they are focusing on auditive information and information gathered with touch for obtaining information in different situations, but also using protective techniques during motor play, which is not mentioned in available literature, while identified children´s strategies were early intuitive adaptation also seen in modification of their behaviour during communication, such as using touch and also more rare eye contact or avoidance of eye contact, while strategies like worry for their parents in situations where danger is perceived visually or non-visual showing of emotions have not yet been researched.
Ključne riječi
Rana komunikacija
komunikacija osoba oštećena vida
majčinstvo i oštećenja vida
Ključne riječi (engleski)
Early communication
communication of visually impaired people
motherhood and visual impairment
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:158:497495
Studijski program Naziv: Edukacijska rehabilitacija Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra edukacijske rehabilitacije (mag. rehab. educ.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-09-01 07:11:52